Основні досягнення та успіхи освітньої галузі Вінниччини у 2019 році прокоментував заступник голови облдержадміністрації Ігор Івасюк в ході пресконференції, що відбулася сьогодні, 12 грудня, в пресцентрі Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації.
Він повідомив, що за можливість побудувати сучасний Центр професійної досконалості змагалися сім областей України.У кожній з обраних пілотних областей претендували стати Центром професійної досконалості три заклади професійної освіти.
«Мені дуже приємно, що з-поміж усіх регіонів України було відібрано сім проєктів і серед переможців опинився саме наш проєкт – створення Центру професійної досконалості на базі вищого професійного училища № 41 в м. Тульчин. Це аграрне училище, і нам було вкрай важливо розвивати цей профіль. Відтак, спільна програма МОН та ЄС EU4Skills допоможе оновити обладнання у відібраних для проєкту закладах профосвіти, розробити нові навчальні програми та підвищити кваліфікацію педагогів. Загальний бюджет проєкту складає 58 млн євро», – підкреслив Ігор Івасюк.
Відповідаючи на запитання журналістів, посадовець зазначив, що в області функціонує 779 закладів дошкільної освіти (у тому числі 148 навчально-виховних комплексів) та 24 інших закладів освіти, що мають дошкільні відділення. Всього дошкільною освітою охоплено понад 54,1 тис. дітей. Охоплення від трьох до шести (семи) років різними формами дошкільної освіти - 95,4 %. За оперативними даними, станом на 01.12.2019 року біля 850 дошкільнят перебувають на черзі. Упродовж поточного року на 566 осіб зменшилась черга. За 11 місяців поточного року утворено 375 додаткових місць. Зокрема, введено в експлуатацію новобудову в м.Вінниця (75 місць); відкрито заклад дошкільної освіти після реконструкції в с.Зарванці Якушинецької ОТГ (на 75 місць); відкрито 4 заклади у пристосованих приміщеннях на 155 місць; відкрито 3 групи у функціонуючих закладах на 70 місць. Окрім того, в області функціонує 771 заклад загальної середньої освіти, навчається 164,8 тис. учнів (на 3,1 тис. учнів більше, ніж в минулому році). Проведено реорганізацію у 25 освітніх закладах, 17 з яких стали філіями. Всього діє 51 опорний заклад з 67 філіями, з підвезенням 4103 учнів із сусідніх сіл. У 2018 році функціонувало 45 опорних закладів із 62 філіями.До кінця 2019 року планується створення ще 5 таких закладів.
Ігор Івасюк також зазначив, що за підсумками складання ЗНО, у цьому році зберігається позитивна динаміка: українська мова і література – з 9-го результату піднялась до 7-го, з математики – з 23-го до 14-го. Є також шість результатів по 200 балів.
Ключовою реформою в галузі освіти є впровадження Нової української школи, зауважив Ігор Івасюк. Він повідомив, що в поточному році на базі Вінницької академії неперервної освіти проведено підвищення кваліфікації для 3506 педагогів.Триває всеукраїнський експеримент, започаткований у 2017 році, на тему: «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти». В ньому беруть участь 12 шкіл та 18 вчителів.
На закупівлю дидактичних матеріалів, музичних інструментів, сучасних меблів, комп’ютерного обладнання, відповідного мультимедійного контенту для початкових класів передбачена субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам для забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти в рамках Нової української школи у розмірі 43 млн 299,2 тис. грн, яка розподілена між обласним бюджетом, бюджетами міст обласного значення, районними бюджетами та бюджетами об’єднаних територіальних громад.
Станом на 10.12.2019 року освоєно 40,2 млн грн (92,9%) коштів субвенції, 12,1 млн грн коштів з місцевого бюджету на умовах співфінансування та 6 млн грн інших коштів (спонсорські, залишки освітньої субвенції 2018 року, інші).
В області прийнято рішення про створення 35 інклюзивно-ресурсних центрів, 34 з них вже зареєстровані і працюють. На базі 267 закладів загальної середньої освіти та 90 закладів дошкільної освіти області організовано інклюзивне навчання, ним охоплено 654 дітей у 488 класах та 157 дітей в 102 дошкільних групах. Особистісно орієнтований напрям освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами області забезпечують 412 асистентів учителя та 49 асистентів вихователя. Придбано 5 спецавтобусів для інклюзивно-ресурсних центрів (Барський, Бершадський, Шаргородський, Ямпільський райони та м. Жмеринка).
За словами заступника голови облдержадміністрації, значним успіхом 2019 року стало завершення реконструкції чотирьох закладів освіти – приміщення школи у с. Сокіл Чернівецького району, фізико-математичної гімназії № 17 м. Вінниця, капітальний ремонт даху та фасадів Якушинецької ЗОШ І-ІІІ ст., ДНЗ «Рибка» с. Якушинці Вінницького району.
В області функціонує 32 заклади професійно-технічної освіти, де навчаються 12,1 тис. учнів. В 2019 році укладено 1952 договори з підприємствами на підготовку кваліфікованих робітників, прийнято на навчання 4361 учень.
«Вінниччина першою в Україні затвердила обласну програму підготовки кваліфікованих робітничих кадрів. Ця регіональна програма слугувала прикладом для Міністерства освіти і науки України щодо запровадження подібних ініціатив в інших областях. Головне завдання програми – забезпечити багатоканальне фінансування професійно-технічної освіти, яке до цього було неможливим», – зауважив Ігор Івасюк.
Діє вісімнадцять навчально-практичних центрів. Протягом двох останніх місяців відкрито ще три таких Центри: на базі Вищого художнього професійно-технічного училища № 5 м. Вінниці відкрито Навчально-практичний центр з професії «Столяр будівельний. Виробник художніх виробів з дерева»; на базі ВПУ № 41 м. Тульчина з професії «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів»; на базі ДНЗ «Барський професійний будівельний ліцей» з професії Монтажник систем утеплення будівель.
Заступник голови ОДА також повідомив, що заробітна плата педагогічним та науково-педагогічним працівникам області виплачується вчасно та в повному обсязі, заборгованості із виплати зарплат та стипендій немає.