НАКАЗ

 

  «30» вересня 2022 року                м. Вінниця                                            21

 

Про затвердження Положення

про облікову політику

 

 На виконання Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 січня 2011року  № 59,Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 125 «Зміни облікових оцінок та виправлення помилок», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 грудня 2010 року № 1629,зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 січня 2011 року за № 90/18828,Методичних рекомендацій щодо облікової політики суб’єкта державного сектору, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23 січня 2015 року № 11 та наказу Міністерства фінансів України від 29 грудня 2015 року№ 1219 «Про затвердження деяких нормативно-правових актів з бухгалтерського обліку в державному секторі», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 січня 2016 року за № 85/28215

 

НАКАЗУЮ:

  1. Затвердити Положення про облікову політику Департаменту агропромислового розвитку обласної військової адміністрації, що додається.
  2. Начальнику відділу бухгалтерського обліку, звітності та фінансового, організаційного та цифрового забезпечення, контролю та зв’язків з громадськістю (Макарчук Л.П.) забезпечити виконання цього наказу і привести порядок організації бухгалтерського облікуу відповідність доПоложенняпро облікову політику.
  3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

 

Директор Департаменту

Олег СІДОРОВ

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ директора Департаменту

агропромислового розвитку

обласної військової адміністрації

                 від 30 вересня  2022 року № 21

 

 

Положення

про облікову політику Департаменту агропромислового розвитку обласної військової адміністрації

1.Загальні положення

 

  1. Положення про облікову політику (далі – Положення) визначає методи оцінки, обліку, процедури та основні принципи бухгалтерського обліку і фінансової звітності, визначені Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», які застосовуються Департаментом агропромислового розвитку обласної військової адміністрації (далі – Департамент) для ведення бухгалтерського обліку, складання і подання фінансової та бюджетної звітності, не визначені національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі або щодо яких передбачено більш ніж один їх варіант, а також строки корисного використання груп основних засобів та нематеріальних активів.
  2. Принципи, методи і процедури, що використовуються департаментом, визначаються на основі національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі та інших нормативно-правових актів з бухгалтерського обліку в державному секторі.
  3. Облікова політика, визначена цим Положенням, є стабільною й застосовується постійно (рік у рік). Зміни до облікової політики вносяться лише у випадках, передбачених національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі та обов’язково обґрунтовуються і розкриваються у фінансовій звітності. 

 

  1. Формування облікової політики

 

1.Департамент застосовує робочий план рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, який складений відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2013 року № 1203 (із змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 січня 2014 року за № 161/24938але враховуючи особливості ведення бухгалтерського обліку Департаменту.

  1. При ведені бухгалтерського обліку та складанні фінансової звітності відділ бухгалтерського обліку та фінансової звітності складає квартальну і річну фінансову звітність в єдиній грошовій одиниці – гривні відповідно до НП(с)БОВС).
  2. Фінансова звітність містить всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки господарських операцій і подій, здатних вплинути на рішення, що ухвалюються на її основі.

За кількісний критерій та якісну ознаку суттєвості інформації про господарські операції, події та статті фінансової звітності приймається величина істотної помилки, без урахування якої фінансова звітність не може вважатися достовірною.

  1. Щодо історичної (фактичної) собівартості активів пріоритетною вважається їх оцінка, яка формується на підставі витрат на виробництво та придбання.

5.Розкриття інформації про доходи від обмінних та необмінних операцій здійснюється відповідно до НП (С) БОДС 124 «Доходи»:

5.1. Доходи та витрати в бухгалтерському обліку класифікують як такі, що отримані (проведені) від(за) обмінних(ми) операцій(ями) та необмінних (ми) операцій(ями). Вони відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати коштів. Для визначення фінансових результатів звітного періоду доходи звітного періоду порівнюються з витратами, що були проведені для отримання цих договорів.

5.2. Доходами від обмінних операцій визнаються :

а) бюджетні асигнування, отримані згідно з кошторисом;

б) інші доходи від обмінних операцій, зокрема:

- надходження від реалізації майна (крім нерухомого та за винятком тих надходжень від продажу, ліквідації або зміни у вартості, отримання яких регулюють НП(с)БОДС 121, НП(с)БОДС 122, НП(с)БОДС 133, НП(с)БОДС 134, НП(с)БОДС 128, НП(с)БОДС 123 та НП(с)БОДС 127);

- курсові різниці.

5.3. Доходами від необмінних операцій визнаються трансферти (у т. ч. в натуральній формі) у вигляді:

- грантів та дарунків від благодійників і міжнародних фінансових організацій;

- коштів від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів;

- зобов’язань, що не підлягаютьпогашенню.

5.4. Дохід, пов'язаний з наданням послуг ( виконання робіт), визначається виходячи зі ступеня завершеності операції з надання послуг (виконання робіт) на дату балансу, якщо може бути достовірно оцінений результат цієї операції.

  1. Розкриття інформації про витрати за обмінними та необмінними операціями здійснюється відповідно до НП (С) БОДС 135 «Витрати»:

6.1. Витратами за обмінними операціями визнаються витрати на :

а) оплату праці (заробітна плата);

б) відрахування на соціальні заходи;

в) матеріальні витрати (використання предметів, матеріалів, обладнання, інвентарю тощо);

г) амортизацію;

д) інші витрати за обмінними операціями, зокрема:

- курсові різниці;

- витрати, пов’язані з реалізацією активів;

- уцінка активів;

- витрати від зменшення корисності активів тощо.

 

6.2.  Витрати за необмінними операціями визначаються одночасно з вибуттям активів ( коштів, товарів, робіт, послуг), що призводить до зменшення майбутніх економічних вигід та/або потенціалу корисності, пов’язаних з використанням цього активу, та за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені.  За необмінними операціями визнаються інші витрати, такі як:

- передача активів іншим суб’єктам державного сектору та суб’єктам господарювання, фізичним особам для виконання цільових заходів;

- списання дебіторської заборгованості.

 

6.3. Витрати визнають витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені.

Витрати, які неможливо прямо пов’язати з доходами певного періоду, визнають витратами того звітного періоду, в якому вони були здійснені одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов’язань.

6.4. Не визнають витратами:

- попередню (авансову) оплату запасів, робіт, послуг;

- витрати, які відображаються зменшенням власного капіталу відповідно до НП(с)БОДС.

7.У разі виправлення суттєвих помилок, які відносяться до попередніх періодів, та повторного складання фінансової звітності встановлюється поріг суттєвої помилки в розмірі 5 відсотків відповідно до підсумку балансу.

  1. Облік запасів здійснюється відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 123 «Запаси», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 жовтня 2010 року № 1202, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1019/18314.

8.1. Одиницею аналітичного обліку запасів є найменування запасів. Облік  запасів ведеться у кількісному та вартісному вимірі за кожною одиницею обліку

8.2. Надходження та вибуття запасів в установі оформлюється відповідними документами, типові форми яких затверджуються Державною службою статистики України та іншими центральними органами виконавчої влади.

8.3. Оцінка вибуття для усіх видів запасів, які використовуються департаментом здійснюється методом собівартості перших за часом надходження запасів (ФІФО), запаси використовуються в тій послідовності, у якій вони надходили до департаменту та відображені в бухгалтерському обліку, тобто запаси, які першими видані матеріально відповідальною особою, за якою обліковуються такі запаси, оцінюються за собівартістю перших за часом надходження запасів.

  1. У бухгалтерському обліку формування інформації про основні засоби, інші необоротні матеріальні активи та незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи здійснюється відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затвердженого наказом Міністерства фінансів Українивід 12 жовтня 2010 року № 1202, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1017/18312. Вартісна  ознака предметів, що входять до складу малоцінних необоротних матеріальних активів  становить до 20000,00 гривень включно за одиницю (комплект) без податку на додану вартість.
  2. Бухгалтерський облік нематеріальних активів здійснюється відповідно до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 «Нематеріальні активи», затвердженого наказом Міністерства фінансів Українивід 12 жовтня 2010 року № 1202, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1018/18313. та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку нематеріальних активів суб'єктів державного сектору, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23 січня 2015 року № 11.
  3. Амортизація необоротних активів нараховується щороку на дату балансу, виходячи зі строків корисного використання основних засобів та нематеріальних активів (Додаток №1) (Строки корисного використання груп основних засобів та нематеріальних активів встановлено відповідно до додатку 1 та 2 до Методичних рекомендацій щодо облікової політики суб’єкта державного сектору, ).
  4. Оприбуткування необоротних активів проводиться з обов'язковим складанням Акту введення в експлуатацію.

     13. З метою удосконалення організації первинного обліку роботи автомобільного транспорту вважається обов’язковим застосування подорожнього листа (Додаток № 2).

  1. Для деталізації інформації в аналітичному обліку про кошти, грошові документи, розрахунки (у т. ч., що виникають за внутрішньовідомчою передачею активів, придбаних коштом загального чи спеціального фонду), доходи та витрати, доходи та витрати майбутніх періодів (у т. ч. в іноземній валюті), витрати на оплату праці, амортизацію та матеріальні цінності, а також з метою забезпечення складання фінансової та бюджетної звітності згідно з вимогами законодавства аналітичні рахунки до субрахунків Робочого плану рахунків відкриваються у розрізі кодів бюджетної класифікації та видів коштів (окремо за загальним та спеціальним фондами й видами коштів спеціального фонду) відповідно до Порядку відкриття аналітичних рахунків (Додаток №3).
  2. Зміна облікової політики
  3. Облікова політика Департаменту на основі принципу послідовності передбачає постійне (із року в рік) застосування прийнятої стабільної облікової політики.
  4. Облікова політика Департаменту може змінюватися у випадках, якщо:
  • змінюються вимоги органу, який здійснює функції з державного регулювання методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності;
  • зміни облікової політики забезпечать більш достовірне відображення подій (операцій) у бухгалтерському обліку і фінансовій звітності.
  1. Зміною облікової політики є:
  • перехід на застосування нового принципу бухгалтерського обліку;
  • зміна підходу до визнання або вимірювання господарської операції чи події в межах одного принципу бухгалтерського обліку.

Не вважається зміною облікової політики прийняття облікової політики для подій або господарських операцій, які відрізняються за змістом від попередніх подій або господарських операцій, а також її прийняття для подій або господарських операцій, які не відбувалися раніше або були несуттєвими.

  1. З набранням чинності Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28 грудня 2009 року № 1541, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 січня 2010 року за № 1541, вплив зміни облікової політики на події та господарські операції минулих періодів відображається у звітності шляхом:
  • коригування сальдо фінансових результатів попередніх періодів на початок року;
  • повторного подання порівняльної інформації щодо попередніх звітних періодів.
  1. Облікова політика застосовується щодо подій і господарських операцій з моменту їх виникнення. Якщо суму коригування фінансового результату попередніх періодів на початок звітного року достовірно визначити неможливо, то облікова політика поширюється тільки на події та операції, які відбуваються після дати зміни облікової політики.
  2. Облікова політика може змінюватися з початку року, але її перегляд має бути обґрунтованим. Зміни до облікової політики вносяться шляхом внесення розпорядчим документом змін до діючого Положення про облікову політику Департаменту.

 

 

Заступник директора Департаменту-

начальник управління прогнозування,

бухгалтерського обліку, фінансового та

організаційного забезпечення

головний бухгалтер

Віталій ПАВЛИШЕН