Інформація щодо просвітницької кампанії на рівні територіальних громад щодо толерантного ставлення, використання чутливої мови спілкування, недопущення дискримінації та булінгу осіб з інвалідністю, осіб з інвалідністю внаслідок війни, осіб з особливими освітніми потребами як вагому складову інтеграції у життя громади

В закладах освіти області різних типів здійснюють надання системної психологічної допомоги та психологічного супроводу дітей 542 практичних психологи. Соціально-педагогічний патронаж здійснюють 283 соціальних педагоги.

Психологічним супроводом охоплено 2184 дитини з особливими освітніми потребами, з якими проводиться психологами системна корекційно-розвиткова робота. Батькам дітей надано 1839 консультацій щодо особливостей сімейного виховання їх дітей дошкільного, молодшого шкільного та підліткового віку, конструктивної взаємодії з дітьми, психологічних особливостей розвитку дітей, рівня розвитку їх пізнавальних процесів та поведінкових проявів, адаптації до умов навчання, проведення корекційно-розвивальних занять з розвитку пізнавальної сфери.

Працівниками психологічної служби в закладах освіти області проведено 373 інформаційно-просвітницьких та освітніх заходи, спрямовані на протидію стигмі щодо психічних розладів за темами: «Стигматизація осіб з психічними розладами в освітньому середовищі», «Технології стабілізації емоційного стану», «Стрес. Навички стресостійкості», «Як будувати стосунки з іншими», «Про психічне здоров’я також потрібно дбати, як про фізичне», «Проблеми інклюзивної освіти в сучасній школі», «Ми різні, тим цікаві один одному», «Емпатія та підтримка», «Психічне здоров’я та різноманітність», «Вплив розвитку технологій на психічне здоров’я» «Здорова мама - здорова родина», «Коли мені ОК» тощо. Охоплено 9270 здобувачів освіти, 2496 педагогів, 3844 батьків.

Понад 220 працівників психологічної служби реалізують у своєї діяльності проведення «Психологічних хвилинок» в освітньому процесі з метою допомоги здобувачам освіти, зокрема, дітям з особливими освітніми потребами, впоратися зі стресом, емоційно налаштуватись на урок, за навчально-методичним посібником «Психологічна хвилинка», що має гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі» (рішення експертної комісії з психології та педагогіки від 01.03.2023 протокол № 1).

В закладах освіти області працівниками психологічної служби проведено 1776 заходів з метою навчання дітей навичкам психологічного відновлення на теми: «Як правильно дихати», «Я розпізнаю свої емоції», «Вчимося навичкам здорового життя», «Релаксаційні вправи на оптимізацію емоційних станів», «Мій настрій. Як почуватися в класі комфортно», «Мій шлях до ментального здоров’я. Зняття внутрішніх обмежень», «Цикл занять за програмою «Цілющий ліс: зрощуємо життєстійкість та базове почуття безпеки», «Навички психологічного відновлення», «Формування стресостійкості», «Роль позитивного мислення у житті», «Психологічна підтримка дітей під час війни», «Як ти! Повертаємось до школи», «Психічне здоров’я, як його зберегти» тощо. Охоплено 36922 дитини дошкільного та шкільного віку.

Фахівцями Навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти Вінницької області проведено навчання за Типовою програмою підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної та загальної середньої освіти «Уроки щастя» (українська адаптація американського курсу Well-Being) в межах проєкту «Розбудова стійкої системи громадського здоров’я», що реалізується у співпраці з Міністерством освіти і науки України організацією Pact, громадською організацією «Безбар’єрність» та благодійною організацією «Благодійний фонд Коло Сім’ї» за підтримки проєкту USAID Ukraine - USAID Україна та експертної підтримки Координаційного центру КМУ / Mental Health UA з метою реалізації програми у перших класах закладів загальної середньої освіти для практичних психологів закладів загальної середньої освіти області (10-12.09.2025, охоплено 22 особи).

Навчально-методичним центром психологічної служби системи освіти Вінницької області проведено методичні заходи «Створення безпечного освітнього середовища. Профілактика булінгу та насильства», «Протидія та реагування на випадки булінгу та домашнього насильства над дітьми», «Протидія та реагування на випадки насильства над дітьми в період війни. Алгоритм реагування педпрацівників та перенаправлення дітей, постраждалих від насильства» в межах проекту ГО «Ла Страда-Україна» «Попередження гендерно зумовленого насильства, торгівлі людьми та порушення прав дитини» за підтримки донорської організації «Хліб для світу» (Німеччина) (28.08.2025, 30.09.2025, 19.09.2025, охоплено 75 фахівців Жмеринської, Шаргородської територіальних громад, та закладів дошкільної освіти області).

В 382 закладах загальної середньої освіти працівники психологічної служби впроваджують наступні програми просвітницько-профілактичного спрямування: «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе» - начальна програма факультативу, «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації однолітків» - навчальна програма гуртка, «Базові навички медіатора та медіатори однолітків служби порозуміння закладу освіти» - програма навчального тренінгу для здобувачів освіти, «Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід», «Впровадження моделі «Школа вільна від насильства» в закладах освіти», «Впровадження відновного підходу, посередництва, медіації та практики функціонування служб порозуміння в закладах освіти» тощо.

В межах програм «Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти» та «СТОП БУЛІНГ» проведено 1681 профілактичних заходів, якими охоплено 39280 здобувачів освіти. Тематика заходів: «Ми за безпечний заклад без булінгу», «Безконфліктне середовище - це...», «Правила поведінки в Інтернеті. Кібербулінг», «Види і наслідки конфліктів», «Протидія насильству та його проявам», «Я на місці іншого: вчимося співчуттю», «Поважаємо та співпрацюємо: замість агресії взаємопідтримку», «Конфлікт і булінг: у чому різниця та як правильно вирішувати суперечки» тощо.