Департамент охорони здоров’я
Вінницької облдержадміністрації










АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

ПРОЕКТУ
розпорядження голови Вінницької обласної державної адміністрації «Про внесення змін до тарифів на платні медичні послуги, що надаються обласною комунальною установою «Вінницькою обласною станцією переливання кров», затверджених розпорядженням голови облдержадміністрації від
02 грудня 2009 року № 520»













 


м. Вінниця




Аналіз регуляторного впливу
до проекту розпорядження голови обласної державної адміністрації
«Про внесення змін до тарифів на платні послуги , що надаються обласною комунальною установою – «Вінницька обласна станція переливання крові»

1. Визначення проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання


В умовах дефіциту бюджетних коштів, необхідно враховувати, що важливим джерелом додаткових коштів для системи охорони здоров'я є платні послуги, що надаються лікувальним закладам та населенню державними та комунальними медичними закладами згідно чинного законодавства.
Для поліпшення утримання закладу, для забезпечення станції переливання крові сучасним медичним обладнанням та у зв'язку з тим, що за цей час значно збільшилися закупівельні ціни на матеріали, медикаменти, комунальні послуги, збільшився рівень заробітної плати працівників закладів охорони здоров’я за рахунок підвищення мінімальної заробітної плати згідно з урядовими рішеннями та відповідними наказами Міністерства охорони здоров’я України, діючі на сьогодні тарифи не забезпечують покриття витрат пов’язаних з наданням платних медичних послуг. Тому, з метою встановлення економічно обґрунтованих тарифів, необхідно переглянути і затвердити нові тарифи на платні медичні послуги, а саме на «Реалізації компонентів та препаратів, виготовлених з донорської крові» та послуги «Лабораторні, діагностичні та консультативні послуги за зверненням громадян, що надаються без направлення лікарів».
Тарифи на платні медичні послуги були розраховані на основі фактичних витрат за 2013 рік та встановлені розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 02 грудня 2009 року № 520 «Тарифи на платні послуги , що надаються обласною комунальною установою «Вінницька обласна станція переливання крові», зареєстрованого в Головному управлінні юстиції у Вінницькій області 21 листопада 2014 року за № 63/1213.
Перегляд тарифів (в середньому підвищення в 1,5 рази) обумовлений незалежними від господарської діяльності закладу причинами.
За період дії тарифів зазнали об’єктивних змін основні чинники формування собівартості платних послуг:
- збільшилась в 1,1 рази мінімальна заробітна плата згідно з урядовими рішеннями;
- зросли тарифи на комунальні послуги та вартість енергетичних ресурсів:




№ з/п
Найменування
Основні складові собівартості послуги
Підвищення,
рази
В діючих тарифах, грн
В проектних тарифах, грн
1. Мінімальна заробітна плата
1147
1218
1,1
2. Комунальні послуги:
- опалення ( ГКал )
784,92
1760,8
2,2
- гаряча вода (м3)
37,68
94,38
2,5
- електропостачання ( КВат/год.)
1,238
1,825
1,5
- підігрів води (м3)
4,634
8,964
1,9


Проведені розрахунки показали, що зростання вказаних витрат вплинуло на збільшення собівартості послуг.
Основні групи ( підгрупи) на які проблема справляє вплив

Групи ( підгрупи)
Так
Ні
Громадяни
+
Держава
+
Суб´єкти господарювання
+


Кошти, які будуть отримані від надання платних послуг, будуть зараховані до спеціального фонду і використані на заходи, пов'язані з організацією надання послуг, а також для відновлення матеріально – технічної бази станції.

2. Цілі державного регулювання

Регульовані тарифи торкаються тільки тих медичних послуг, що надаються державними і комунальними медичними закладами.
Головна ціль даного регуляторного акта – надання якісних послуг з «Реалізації компонентів та препаратів виготовлених з донорської крові» та « Лабораторні, діагностичні та консультативні послуги за зверненням громадян, що надаються без направлення лікарів» за економічно обґрунтованими тарифами лікувальним закладам Вінницької області та фізичним особам, а також:
- використання повноважень обласної державної адміністрації щодо недопущення необґрунтованого зростання вартості медичних послуг;
- залучення альтернативних та дозволених законодавством джерел фінансування лікувального закладу.
Для виживання на ринку послуг станція переливання крові повинна використовувати найновітніші світові досягнення медичної науки і практики для успішного вирішення проблем заготівлі та переробки донорської крові . Це необхідно для своєчасного проведення підвищення кваліфікації персоналу, поліпшення необхідного рівня матеріально-технічного забезпечення та інших показників, які гарантують надання якості трансфузіологічної допомоги населенню Вінницької області . Виконання цих завдань можливе лише за умови наявності необхідних коштів, одним з джерел їх надходження є платні медичні послуги.

3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення
цілей

Вид альтернативи Опис альтернативи
Альтернатива 1 Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін
Альтернатива 2 Регулювання тарифів на зазначені медичні послуги


Оцінка впливу на сферу інтересів держави та громадян

Вид альтернативи
Вигода
Витрати
Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін Може призвести до проблем, пов’язаних з придбанням необхідних медикаментів та матеріалів , господарських предметів , обладнанням , комплектуючих матеріалів тощо. - Не повна відповідність принципам регуляторної політики;
- не повна відповідність вимогам чинного законодавства;
- проблема розв’язується частково, бо діючі тарифи не забезпечують достатній баланс інтересів медичного закладу, громадян та суб’єктів господарювання.
Прийняття даного регуляторного акта - Забезпечує досягнення цілей державного регулювання;
- повністю відповідає потребам у вирішенні проблеми.
- Відповідає вимогам чинного законодавства;
- забезпечує реалізацію принципам державної регуляторної політики;
- упорядковує інтереси та відносини медичного закладу ;
- поліпшує якість надання медичних послуг







Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Показник Великі Середні Малі Мікро Разом
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання одиниць
20
31
13
0
64
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків
31,3
48,4
20,3
0

Вирішення проблеми приймається встановлення тарифів на платні послуги, запропоновані проектом розпорядження голови облдержадміністрації тарифи на «Реалізація компонентів та препаратів виготовлених з донорської крові» та «Лабораторні, діагностичні та консультативні послуги за зверненням громадян», що надаються обласною комунальною установою « Вінницька обласна станція переливання крові» у економічно обґрунтованому розмірі. Запропонований спосіб відповідає діючому законодавству, а також дозволить стабілізувати фінансовий стан станції не допускаючи погіршення якості послуг або припинення їх надання. Затвердження цього регуляторного акта забезпечить досягнення встановлених цілей, починаючи з дня його прийняття.


4. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)
Бал результативності
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін
1
Занижена вартість на сьогоднішній день
Прийняття даного регуляторного акта
1
Затвердження тарифів не дуже швидко
Рейтинг Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/ причини відмови від альтернативи Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін Збитковість тарифів
Прийняття даного регуляторного акта Дуже затяжна процедура

Тарифи на медичні послуги, що пропонуються станцією переливання крові, в умовах ринкової економіки визначаються рядом зовнішніх та внутрішніх факторів.
Одним із зовнішніх факторів є регулююча роль держави на ціни та ціноутворення.
Державне регулювання цін і тарифів здійснюється згідно із Законом України «Про ціни і ціноутворення».
Вирішення проблеми збитковості тарифів на медичні послуги з «Реалізації компонентів та препаратів виготовлених з донорської крові» та «Лабораторні, діагностичні та консультативні послуги за зверненням громадян», що надаються обласною комунальною установою « Вінницька обласна станція переливання крові» пропонується шляхом встановлення на зазначені послуги економічно обґрунтовані тарифи згідно з вимогами чинного законодавства.
У зв’язку з відсутністю для станцій переливання крові методики визначення вартості платних послуг, та базою для визначення ціни послуги є розрахунок витрат, пов’язаних з безпосереднім наданням цих послуг.
Основними складовими собівартості медичних послуг є:
- заробітна плата основного медичного персоналу;
- нарахування на заробітну плату;
- матеріали;
- загальновиробничі витрати.
За І півріччя 2015 року станцією було отримано коштів від надання платних послуг на суму 673,9 тис. грн. Зазначені кошти використані на покриття витрат, пов’язаних з наданням цих послуг.
Забезпечення виживання медичного закладу в умовах дефіциту потребує постійного підвищення якості медичних послуг, оновлення матеріальної бази, підвищення кваліфікації медичного персоналу, що можливо лише при достатній наявності коштів на ці заходи.

5. Механізми та заходи , які забезпечать розв’язання визначеної проблеми .

На сьогодні обласна комунальна установа «Вінницька обласна станція переливання крові » є одним із великих медичних закладів м.Вінниці . Станція переливання крові обслуговує 1603,5 тис. населення області .
Станція має вищу категорію акредитації та ліцензію Державної служби України з питань протидії ВІЛ-інфекції/ СНІДу та інших соціально-небезпечних захворювань від 13 липня 2012 року серії АВ № 611972 на переробку донорської крові та її компонентів, виготовлення з них препаратів, крім діяльності банків пуповидної крові, інших тканин і клітин людини .
Введення розпорядженням регульованих тарифів на платні послуги забезпечить забезпечення належної якості послуг.
Для задоволення споживачів платних послуг Вінницька обласна станція переливання крові буде постійно розширювати кількість та підвищувати якість своїх послуг, впроваджувати нові вітчизняні та іноземні технології в наданні транс фузійної допомоги.
Платні послуги дають можливість скоротити бюджетне фінансування, тобто зменшити навантаження на бюджет. Станція переливання крові забезпечує покриття першочергових потреб за рахунок платних медичних послуг, які надаються населенню та лікувальним закладам .
Контроль за дотриманням встановлених тарифів на зазначені платні послуги може застосовуватись як державними органами, на які покладено ці функції, так і громадськими організаціями.
Враховуючи, що встановлення тарифів здійснюється шляхом публічного обговорення, то тарифи затверджуватимуться з урахуванням інтересів усіх зацікавлених сторін.

6. Оцінка виконання вимог регуляторного акта.

Прийняття цього регуляторного акта дозволить станції залучити для розвитку свого закладу додаткові кошти і поліпшити матеріально-технічну базу, частково обладнатись сучасним обладнанням, інструментами, медикаментами, своєчасно проводити поточний ремонт приміщень, впроваджувати нові сучасні технології діагностики .
На 2016 рік заплановані надходження коштів від надання платних медичних послуг у розмірі 600,0 тис. грн.
У разі прийняття запропонованого проекту регуляторного акта очікуються наступні вигоди та витрати, які наведені в таблиці 2:

Таблиця 2
Сфера впливу
Вигоди
Витрати
Для Вінницької обласної станції переливання крові - поповнення бюджетних призначень, збереження та покращення матеріально – технічного стану . Отриманий прибуток буде спрямовано на удосконалення матеріально – технічної бази установи - відсутність можливості швидко змінювати рівень тарифу у разі зростання рівня мінімальної заробітної плати, зростання тарифів на комунальні послуги та інших витрат, що складають собівартість послуг
Для населення та суб’єктів господарювання - прозорість, забезпечення стабільного економічно обґрунтованого рівня тарифів, участь у обговоренні проекту регуляторного акта, надання пропозицій та зауважень;
- підвищення якості платних послуг на їх надання за рахунок інтенсифікації та оптимізації проведення послуг та лабораторних досліджень, високий професіоналізм медичного персоналу
- збільшення витрат на медичні послуги (в середньому в 1,5 рази)



7. Обґрунтування строку дії регуляторного акта

Термін дії регуляторного акта – не обмежений конкретним терміном – до моменту потреби. Зміни та доповнення можуть бути внесені після внесення відповідних змін до чинного законодавства України та у разі потреби – за підсумками аналізу відстеження його результативності.
На скорочення строку чинності регуляторного акта можуть вплинути:
- значні зміни в оплаті праці працівників закладів охорони здоров'я згідно з урядовими рішеннями та відповідними наказами Міністерства охорони здоров’я України;
- зростання тарифів на енергоносії, водопостачання та водовідведення, теплопостачання тощо;
- ріст закупівельних цін на медикаменти, перев'язувальні засоби та медичний інструментарій .

8. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

На сьогоднішній день в Україні відбувається реформування медичної галузі, головним завданням якого є підвищення якості надання трансфузіологічної допомоги населенню. Вивчення проблем і засад служби крові , організаційно-інформаційного та матеріально-технічного забезпечення системи охорони здоров'я є нагальною потребою сучасності.
Забезпечення населення трансфузіологічною допомогою високої якості та в достатньому обсязі залежить від забезпеченням сировиною , адекватності матеріально-технічної бази закладу, професіоналізму та кваліфікації лікарів, компетентності керівників.
Основними показниками результативності дії регуляторного акта є стабільне функціонування та достатнє фінансування станції для забезпечення населення якісними послугами за економічно обґрунтованими тарифами.
Кількісні показники результативності акта також є:
Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюється дія акта.
Дія регуляторного акта поширюється на Вінницьку обласну станцію переливання крові та суб'єктів господарювання і населення Вінницької області , які є споживачами послуг цього закладу.
Розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимого акта.
Виконання вимог регуляторного акта не потребує від суб’єктів господарювання та фізичних осіб, на яких він поширюється додаткових витрат не передбачених законодавством України.
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта.
Інформування зацікавлених суб’єктів господарювання та фізичних осіб про розпорядження голови облдержадміністрації буде здійснено шляхом його опублікування в друкованих засобах інформації та доведенням до відома через Вінницьку обласну раду.

Відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься шляхом аналізу фінансових показників діяльності закладу.

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності регуляторного акта

У зв’язку з тим, що для визначення значень показників результативності цього регуляторного акту необхідно використовувати основні показники фінансово-господарської діяльності закладу, базове відстеження результативності буде здійснено після набрання чинності цим регуляторним актом, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акту.
Повторне відстеження планується здійснити через рік з дня набрання чинності регуляторним актом, але не пізніше 2-х років.
Періодичні відстеження результативності регуляторного акту здійснюються раз на кожні 3 роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акту.
Враховуючи показники результативності, визначені в попередньому розділі відстеження результативності акту буде здійснюватися методом аналізу статистичних даних. Аналіз статистичних даних буде проведено розробниками регуляторного акту – фахівцями Депатаменту охорони здоров’я обласної державної адміністрації шляхом обробки аналітичних матеріалів, наданих суб’єктами господарювання за результатами роботи за попередній період.
Зауваження та пропозиції до проекту регуляторного акту та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються до Департаменту охорони здоров’я обласної державної адміністрації за адресою: 21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7, к. 200 (канцелярія), тел. 66-12-11 (факс) або на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. та представництва Державної регуляторної служби України: 01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11 або на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..




Директор Департаменту
охорони здоров’я

Л.О.Грабович