Уряд врегулював нагальні питання призначення житлових субсидій.
Наразі в Україні житлову субсидію отримує понад 3,1 млн. домогосподарств, при цьому середній розмір нарахувань їм за місяць становить близько 1633 грн.
На сьогодні розмір обов’язкової частини платежу за послуги для кожної сім’ї визначається індивідуально за єдиною формулою і залежить виключно від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства в розрахунку на одну особу. Такий підхід забезпечує принцип соціальної справедливості - що менші доходи домогосподарства, то меншим є відсоток обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги.
Урядом постійно удосконалюються умови призначення житлової субсидії.
Так у грудні 2020 року Урядом було прийнято кілька рішень щодо спрощення порядку надання житлових субсидій на оплату житлово-комунальних послуг, зокрема:
- надано можливість отримувати житлову субсидію домогосподарствам, у складі яких є особи, що офіційно працюють за кордоном у країнах, з якими Україною не укладено договорів про соціальне забезпечення, або перебувають за кордоном у період догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;
- надано право на отримання житлової субсидії на загальних підставах особам, які набули право власності на житло протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії, зокрема, шляхом успадкування, та особам, які не мають доходів і відповідно до законодавства звільнені від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (до того житлова субсидія їм могла призначатися лише за рішенням комісії);
- при встановленні права осіб на отримання житлової субсидії урахування перевищення граничної величини відбуватиметься не за показниками опалюваної площі житлового приміщення, а його загальної площі, ‒ це дасть змогу автоматизувати процес отримання даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, оскільки в базах даних державних органів влади немає інформації про розміри опалюваної площі приміщень;
- розширено перелік каналів інформаційної взаємодії між АТ, «Ощадбанк» та одержувачами пільг і житлових субсидій шляхом використання месенджерів.
Ще одним рішенням Уряду було врегульовано питання призначення житлових субсидій в частині спрощення оформлення субсидії для осіб, які отримують допомогу по частковому безробіттю у зв’язку із запровадженням карантину.
Також, ще з березня 2020 року у зв’язку із встановленням карантину діє норма щодо автоматичного перепризначення субсидії на наступні періоди без звернення громадян. Таким чином, на поточний опалювальний період субсидію в автоматичному режиму було перепризначено понад 2,7 млн домогосподарств.
Крім цього, на період встановленого карантину запроваджено спрощену процедуру оформлення субсидії для громадян, які втратили роботу і зареєструвалися в центрах зайнятості, а розрахунок розміру субсидії до кінця дії карантину здійснюється на збільшені на 50% соціальні норми споживання окремих послуг (газ для приготування їжі та підігріву води, електроенергія, водопостачання).
Ті домогосподарства, які раніше не користувались субсидіями, але при зростанні витрат на комуналку їм складно оплачувати ЖКП, можуть звернутися за оформленням субсидії:
- особисто до посадової особи територіальної громади, ЦНАПу а також органу соціального захисту населення у містах обласного значення;
- дистанційно через веб-сайт Мінсоцполітики;
- заповнивши заяву і декларацію і відправивши її поштою до органу соціального захисту населення.
Призначення житлової субсидії та інформування заявника про результати розгляду документів відбувається у термін до 10 днів або до 30 днів у виключних випадках - якщо це потребує складання акту обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї та прийняття відповідного рішення комісією при місцевих органах влади.
Крім цього, майже 1,8 млн. сімей користується пільгами при оплаті житлово-комунальних послуг і мають знижку від 25 до 100 відсотків залежно від категорії пільговика (особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники бойових дій, учасники війни, чорнобильці, діти війни тощо).
«Наразі, у зв’язку з реорганізацією,на Вінниччині 21 районна державна адміністрація припиняє свою діяльність шляхом приєднання до 6 районних РДА,- коментує перший заступник голови ОДА Наталя Заболотна,- тож в цей момент надзвичайно важливо зберегти працездатність структурних підрозділів, особливо тих, які працюють в режимі «нон стоп» - фінансові управління, соціальний захист, служби у справах дітей тощо.
На сьогодні у Вінницькій області фронт-офіси вже створено у 63 громадах, з них - 41 вже підключилися до програмного забезпечення «Соціальна громада» та здійснюють прийом документів, 22 - завершують процес підключення.
Наталя Заболотна також зазначила: «Вчора, 11 січня, Вінницька область вже отримала річні кошторисні призначення у розмірі 2,5 млрд грн на виплату адресних допомог, зокрема, 158 млн пільових призначень, які Департамент соціального захисту ОДА перенаправляє поки на старі управління соцзахисту в районах, щоб швидше люди могли отримати кошти і не було затримки на місяць або й більше через реорганізацію РДА. Водночас, кошторисні призначення розподіляються вже на новостворені райони.
Посадовиця наголошує, що зміни відбулись як за територією громад, так і за повноваженнями – всі громади отримали можливість самостійно управляти наданням послуг базового рівня. «Прийом документів від громадян з 1 січня 2021 року здійснюється виключно фронт-офісами територіальних громад,- зауважила Наталя Заболотна.- Це працює так: фронт-офіс приймає документи, оцифровує їх та передає через програмний комплекс «Соціальна громада» на бек-офіси. В укрупнених районах це будуть юридичні особи - управління соціального захисту населення, які прийматимуть відповідні рішення. Фронт-офіс може працювати в ЦНАПі або ж як окремий структурний підрозділ чи уповноважена особа. Якщо територіальна громада має розгалужену мережу, то зазвичай створюється структурний підрозділ і віддалені робочі місця цього структурного підрозділу в старостатах».