Питання фінансового контролю в розрізі Закону України «Про запобігання корупції» вивчали представники об’єднаних територіальних громад Вінниччини під час семінару.
Захід проходив у Вінницькому Центрі розвитку місцевого самоврядування, діяльність якого підтримується Програмою «U-LEAD з Європою» та Мінрегіоном України.
Про особливості роботи в персональному електронному кабінеті суб’єкта декларування та додаткові заходи фінансового контролю, а також про відповідальність за порушення вимог законодавства розповіли завідувач сектору з питань запобігання корупції ОДА Андрій Сілецький та радник Вінницького ЦРМС з питань місцевих фінансів Інна Святна.
«Зараз проходить період щорічного декларування доходів держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Тому значна частина зустрічі була присвячена проблемним питанням, що виникають під час подачі даних. У першу чергу, варто звертати увагу на зміни електронного підпису, роботу в електронному кабінеті декларантів, а також на заповнення окремих розділів декларації та взаємозв’язок між ними. Сьогодні громади мають враховувати таке визначення як конфлікт інтересів, який виникає під час прийняття рішень. Наприклад, при виділенні земельної ділянки приватному підприємцю, що пов'язаний із керівником ОТГ, він має заявити про такі факти. Таких прикладів безліч і здебільшого вони виникають через незнання законодавства посадовими особами», - зазначила Інна Святна.
За словами Андрія Сілецького, завідувача сектору запобігання корупції облдержадміністрації, декларування доходів за законом може допомогти посадовцю не лише уникнути відповідальності за незаконне збагачення, а й за порушення Ст.46 ЗУ «Про запобігання корупції», тобто за неподання інформації про доходи.
«Керівник та персонал ОТГ знаходяться в ризиковій групі, адже на місцях ще недостатньо інформування та роз’яснювальної роботи щодо фінансового контролю. Суб’єкти декларування порушують строки подачі інформації про доходи та зміни у майновому стані, а це тягне за собою адміністративну відповідальність. Базис системи запобігання корупції – це роз’яснювальна робота та використання певних запобіжних механізмів – зовнішніх та внутрішніх. Громади повинні користуватись елементами, що створюють поле для запобігання корупції – це і PROZORRO, і внутрішній контроль роботи ЦНАПів та надання послуг в ОТГ, створення адміністративних регламентів, моніторинги корупційних ризиків та дотримання Ст.26 Бюджетного кодексу. Таким чином, кожен керівник ОТГ має запровадити антикорупційний менеджмент, навчити посадовців та контролювати процеси як декларування, так і результативності антикорупційних механізмів всередині громади. Крім того, потрібно працювати із конфліктом інтересів, адже непоодинокі випадки, коли за допомогою PROZORRO та декларування виявляються певні зловживання під час процедури продажу активів чи прийнятті інших рішень в процесі діяльності органів місцевого самоврядування. З огляду на те, що дуже мало ОТГ вводять посаду уповноваженого по запобіганню корупції, найголовнішим завданням для громад на сьогодні є активне навчання, тренінги, семінари, в тому числі і безкоштовні он-лайн роз’яснення та консультації НАЗК в поєднанні із внутрішнім контролем, який є обов’язком керівників», - пояснив Андрій Сілецький.
«Наша громада розпочала діяльність з 2018 року і більшість працівників проходили конкурс під час зарахування на відповідні посади. Ми перевіряємо документи, в тому числі і стосовно доходів посадової особи через базу НАЗК. У 2019 році низка працівників подають декларацію вже за час роботи у громаді на відповідній посаді. І, звичайно, всі основні положення та норми законів виконуються. Разом з тим, навчальні заходи з питань запобігання корупції є необхідними для громад, адже ми працюємо в умовах створення власних виконавчих органів та налагодження відповідної системи контролю», - повідомила начальник відділу – головний бухгалтер Новогребельської сільської ОТГ Олена Кліщенко.
На завершення семінару учасники отримали відповіді на запитання від експертів та поділились досвідом діяльності ОТГ.