Департамент охорони здоров’я
Вінницької облдержадміністрації










АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ


ПРОЕКТУ
розпорядження голови Вінницької обласної державної адміністрації «Про затвердження тарифів на платну медичну послугу, що надається комунальною установою «Томашпільська центральна районна лікарня»





















м. Вінниця




Аналіз регуляторного впливу
проекту розпорядження голови обласної державної адміністрації
«Про затвердження тарифів на платну медичну послугу, що надається комунальною установою «Томашпільська центральна районна лікарня»


Аналіз регуляторного впливу проекту розпорядження голови обласної державної адміністрації «Про затвердження тарифів на платну медичну послугу, що надається комунальною установою «Томашпільська центральна районна лікарня» підготовлений відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта ,затвердженої постановою КМУ від 16.12.2015р.№1151 «Про внесення змін до постанови КМУ від 11.03.2004р.№308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта»,з метою одержання зауважень і пропозицій по вищезазначеному проекту розпорядження.
У процесі підготовки аналізу регуляторного впливу було здійснено наступне:

1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання

Мережа закладів охорони здоров'я - сукупність медичних закладів, що забезпечують потреби населення у медичному обслуговуванні на відповідній території.
Фінансування закладів охорони здоров'я здійснюється за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів, фондів медичного страхування, благодійних фондів та будь-яких інших джерел , не заборонених законодавством.
Кошти Державного бюджету України та місцевих бюджетів, асигновані на охорону здоров'я , використовуються для забезпечення населенню гарантованого рівня медичної допомоги , фінансування державних цільових і місцевих програм охорони здоров'я та фундаментальних наукових досліджень з цих питань.
На сьогоднішній день галузь охорони здоров’я не відповідає сучасним вимогам в зв’язку з дефіцитом фінансування та потребує значних ресурсних вкладень, адже якість медичного обслуговування і стан здоров’я населення залежить від забезпеченості медичної галузі матеріально - технічними, трудовими, фінансовими ресурсами та від їх ефективного використання.
В умовах дефіциту бюджетних коштів важливим джерелом до поповнення бюджету медичного закладу є платні послуги, що надаються лікувальним закладом населенню відповідно до чинного законодавства.

Для поліпшення умов утримання закладу, для забезпечення лікарні медичним обладнанням та в зв’язку з тим, що за сьогоднішній день значно збільшились закупівельні ціни на матеріали, медикаменти, комунальні послуги, збільшився рівень заробітної плати, діючі тарифи не забезпечують покриття витрат пов’язаних з наданням платних медичних послуг.

Зважаючи на вище викладене , з метою покращення результатів фінансово-господарської діяльності та раціонального використання коштів комунальною установою «Томашпільська центральна районна лікарня» виникла необхідність переглянути та затвердити нові тарифи на платні медичні послуги, а саме:
- Проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій
- Проведення попереднього (періодичного) медичного огляду кандидатів у водії ( водіїв),позачергового медичного огляду водіїв транспортних засобів
- Проведення щозмінного перед рейсового та після рейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів
- Проведення медичних оглядів для отримання дозволу (ліцензії) на обєкт дозвільної системи
- Проведення попередніх та періодичних медичних оглядів працівників певних категорій
- Проведення обов’язкового первинного і періодичного профілактичного наркологічного огляду
- Проведення обов’язкового попереднього та періодичного психіатричного огляду.

Основні групи (підгрупи)на які проблема справляє вплив

Групи(підгрупи)
Так
Ні
Громадяни
+
Держава
+
Субєкти господарювання
+

Затвердження нових тарифів на медичні послуги дасть можливість отримати кошти, які будуть спрямовані не тільки на покриття обов’язкових витрат, а також можливість їх використання на заходи, пов’язані з організацією надання послуг, поліпшенням умов утримання закладу, відновлення матеріально-технічної бази , та на покриття дефіциту бюджету закладу.

2. Цілі державного регулювання
Цей регуляторний акт приймається з метою забезпечення юридичних та фізичних осіб володіти інформацією про тарифи на платні медичні послуги, що надаються комунальною установою «Томашпільська центральна районна лікарня».
До основних цілей даного регуляторного акта належать :
- залучення коштів до спеціального фонду бюджету закладу , які будуть спрямовані на покращення матеріально-технічного стану медичного закладу;
- затвердження економічно обгрунтованих розмірів тарифів на платні послуги;
- забезпечення зацікавленості споживачів в отриманні якісних послуг за доступними тарифами та інтересів закладу щодо повного відшкодування витрат на надані послуги.

3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

Вид альтернативи Альтернатива 1 Альтернатива 2 Альтернатива 3
Опис альтернативи Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін Забезпечення закладу бюджетним фінансуванням на 100% від потреби Прийняття регуляторного акту , що передбачає затвердження економічно обгрунтованого тарифу на платні медичні послуги


Оцінка впливу на сферу інтересів держави

Вид альтернативи
Вигоди
Витрати
Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін Відсутні Не передбачено
Забезпечення закладу бюджетним фінансуванням на 100% від потреби Покращення надання якісних та вчасних медичних послуг Відсутні
Прийняття регуляторного акту , що передбачає затвердження економічно обгрунтованого тарифу на платні медичні послуги -зміцнення довіри до влади за рахунок прозорості дій;
-розвиток чесної конкуренції;
-реалізація державної політики у сфері ціноутворення та регулювання цін
Відсутні


Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

Вид альтернативи
Вигоди
Витрати
Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін Відсутні Додаткові витрати
Забезпечення закладу бюджетним фінансуванням на 100% від потреби Поліпшення якості надання медичних послуг Не передбачено
Прийняття регуляторного акту , що передбачає затвердження економічно обгрунтованого тарифу на платні медичні послуги Захист громадян від необгрунтованого зростання тарифів на платні послуги;
-забезпечення громадян якісними послугами за економічно-обгрунтованими тарифами
Не передбачено


Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Вид альтернативи
Вигоди
Витрати
Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін Відсутні Додаткові витрати
Забезпечення закладу бюджетним фінансуванням на 100% від потреби Стабільна робота лікарні та покращення результатів фінансово-господарської діяльності Не передбачено
Прийняття регуляторного акту , що передбачає затвердження економічно обгрунтованого тарифу на платні медичні послуги Приведення тарифів у відповідність до економічно-обгрунтованих витрат; Відсутність можливості швидко змінювати рівень тарифу у разі зростання мін.з/п,тарифів на комунальні послуги ,що складають собівартість послуг


Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та забезпечує поступове досягнення встановлених цілей .
Запропонований спосіб відповідає діючому законодавству та сприяє покращенню результатів фінансово-господарської діяльності закладу.

4. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) Бал результативності Коментарі щодо присвоєння відповідного балу
Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін
1
Не сприяє розв’язанню визначеної проблеми
Забезпечення закладу бюджетним фінансуванням на 100% від потреби
2
Недостатнє бюджетне фінансування
Прийняття регуляторного акту , що передбачає затвердження економічно обгрунтованого тарифу на платні медичні послуги
2
Довготривала процедура затвердження тарифів та відсутність можливості швидко змінювати розмір тарифу у разі зростання мінімальної заробітної плати,тарифів на комунальні послуги, матеріали та медикаменти
Рейтинг Аргументи щодо переваги обраної альтернативи /причини відмови від альтернативи Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акту
Залишення тарифів на платні медичні послуги без змін Додаткові витрати бюджетних коштів
Х
Забезпечення закладу бюджетним фінансуванням на 100% від потреби Покращення результатів фінансово-господарської діяльності та створення передумов для надання якісних медичних послуг
Х
Прийняття регуляторного акту , що передбачає затвердження економічно обгрунтованого тарифу на платні медичні послуги Відшкодування витрат пов’язаних з наданням медичної допомоги
Х


Враховуючи те, що проект розпорядження спрямований на затвердження економічно обгрунтованих тарифів на платні послуги, тобто передбачає правове врегулювання надання медичної допомоги населенню, вбачається позитивний його вплив як на покращення фінансового стану закладу ,так і на підвищення якості медичного обслуговування населення , що передбачено цілями державного регулювання.
Результатом прийняття регуляторного акту буде встановлення таких тарифів, які дозволять задовольнити попит споживачів в отриманні якісних послуг за обгрунтованими згідно з чинним законодавством тарифами .
Негативно на дію регуляторного акту можуть вплинути такі зовнішні чинники, як зміни в чинному законодавстві України, реформи, інфляція. Усе це може привести до недоцільності в подальшому застосуванні прийнятого регуляторного акту або зміни його суті чи окремих положень.
Впровадження та виконання вимог регуляторного акту не потребує додаткових витрат з бюджету.
Нагляд за дотриманням вимог регуляторного акту не потребує створення додаткових систем контролю і буде здійснюватися відповідно до чинного законодавства.
Тарифи затверджуватимуться з урахуванням інтересів усіх зацікавлених сторін.

5. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Механізмом розв’язання проблеми є затвердження економічно обґрунтованих тарифів на медичні послуги, що надаються комунальною установою «Томашпільська центральна районна лікарня».
Введення розпорядженням економічно обґрунтованих тарифів на платні медичні послуги дозволить забезпечити належну якість медичних послуг. Для задоволення споживачів платних послуг комунальна установа «Томашпільська центральна районна лікарня» буде постійно розширювати кількість та покращувати якість своїх послуг, впроваджуватиме новітні технології в наданні медичної допомоги.
Затвердження тарифів на платні медичні послуги дозволить скоротити бюджетне фінансування за рахунок отримання додаткового джерела фінансування. Кошти, отримані від надання платних медичних послуг, окрім покриття першочергових потреб лікарні, будуть спрямовуватись на придбання нового медичного обладнання та удосконалення матеріально-технічної бази закладу.
У зв’язку з відсутністю методики визначення вартості платних послуг, основою для визначення ціни послуги є розрахунок витрат, пов’язаних з безпосереднім наданням цих послуг. Базовими складовими собівартості медичних послуг лікарні є: заробітна плата медичного персоналу, нарахування на заробітну плату, витрати на матеріали, комунальні послуги.
Відповідно до вимог регуляторної політики проект розпорядження голови облдержадміністрації для обговорення та отримання зауважень і пропозицій від усіх зацікавлених сторін буде розміщено на офіційному сайті облдержадміністрації. Враховуючи, що встановлення тарифів здійснюється шляхом публічного обговорення, то тарифи будуть затвердженні з урахуванням інтересів усіх зацікавлених сторін.
Контроль за дотримання встановлених тарифів на платні медичні послуги може здійснюватись як державними органами, на які покладено ці функції, так і громадськими організаціями.

6. Оцінка виконання вимог регуляторного акту
У разі прийняття запропонованого проекту регулятоного акта лікарня отримає можливість покращення фінансового стану закладу, поліпшення матеріально-технічної бази та впровадження новітніх технологій лікування.
Результатом прийняття регуляторного акта буде встановлення таких тарифів, які дозволять задовільнити попит споживачів в отриманні якісних медичних послуг за обгрунтованими згідно з чинним законодавством тарифами.
Результати оцінки очікуваних вигод та витрат, які понесуть зацікавлені сторони при виконанні вимог регуляторного акту, наведено у таблиці:

Сфера впливу Вигоди Витрати
Інтереси держави - забезпечення реалізації механізмів державного цінового регулювання;
- зменшення навантаження на місцевий бюджет за рахунок часткового фінансування видатків комунальної установи «Томашпільська центральна районна лікарня» за рахунок коштів, отриманих як оплата наданих послуг;
- зміцнення довіри до влади за рахунок прозорості дій
- витрати, пов’язані з офіційним оприлюдненням регуляторного акта
Інтереси суб’єкта господарювання - отримання додаткового джерела поповнення бюджету закладу;
- покращення результатів фінансово-господарської діяльності закладу;
- застосування беззбиткових тарифів на послуги закладу;
- відсутність можливості швидко змінювати рівень тарифів на платні послуги у разі зростання рівня складових, що утворюють собівартість послуги
Інтереси громадян - прозорість, забезпечення стабільного економічно обгрунтованого рівня тарифів на платні медичні послуги;
- підвищення якості медичних послуг;
- можливість впливу на прийняття рішення;
- захист громадян від необгрунтованого зростання тарифів на платні послуги
- збільшення витрат на медичні послуги


Таким чином, виконання вимог зазначеного регуляторного акта матиме в загальному позитивний соціально-економічний ефект і буде вигідним для усіх зацікавлених сторін.

7. Обґрунтування строку дії регуляторного акта
Строк дії цього регуляторного акта необмежений конкретним терміном.
На скорочення строку чинності регуляторного акта можуть вплинути:
-реформи у галузі охорони здоровя;
-значне підвищення заробітної плати;
-зростання тарифів на енергоносії ;
-ріст закупівельних цін на медикаменти , вироби медичного призначення, медичний інструментарій.

8. Визначення показників результативності дії регуляторного акту
Виходячи з цілей державного регулювання ,визначених в другому розділі аналізу регуляторного впливу, для відстеження результативності регуляторного акту обрано такі показники:
- сума надходжень до спеціального фонду бюджету закладу у вигляді плати за послуги,грн.;
-кількість наданих платних медичних послуг.

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності акту
Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись шляхом аналізу звернень громадян, які є споживачами платних медичних послуг, аналізу статистичних даних та фінансових показників діяльності закладу охорони здоров’я , результатів перевірок контролюючими органами порядку формування та застосування тарифів на платні послуги, які надаються комунальною установою «Томашпільська центральна районна лікарня».
Базове відстеження результативності вказаного регуляторного акта здійснюватиметься під час обговорення проекту шляхом аналізу зауважень та пропозицій, до початку набуття ним чинності.
Повторне відстеження буде здійснюватись через рік з дня набрання ним чинності, оскільки для проведення відстеження доцільно використовувати статистичні дані за календарний рік, але не пізніше двох років.
Періодичне відстеження планується здійснювати один раз на три роки з дня виконання заходів повторного відстеження результативності цього акта. У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань вони будуть усунені шляхом внесення відповідних змін.
Зауваження та пропозиції до проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються до Департаменту охорони здоров’я та курортів обласної державної адміністрації за адресою: 21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7, к. 200 (канцелярія), тел. 66-12-11 (факс) або на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. та представництва Державної регуляторної служби України: 01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11 або на електронну адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.




Директор Департаменту
охорони здоров’я

Л.О. Грабович