Як поліпшити інформування наших співгромадян про небезпеки? Як допомогти людям, які вже потрапили до цієї пастки? Тісна співпраця і взаємодія фахівців державних організацій та представників громадськості – шлях до покращення ситуації.

23 травня 2017 року в Департаменті інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Вінницької обласної державної адміністрації відбулася прес-конференція за проектом «Зміцнення громадського контролю щодо формування та реалізації державної політики у сфері протидії торгівлі людьми, зокрема у Вінницькій області». Ініціативу реалізовано Вінницькою обласною правозахисною організацією «Джерело надії» за сприяння Представництва Міжнародної організації з міграції в Україні у співпраці з Департаментом соціальної та молодіжної політики Вінницької облдержадміністрації, за фінансової підтримки Міністерства міжнародних справ Канади, Агентства США з міжнародного розвитку USAID та Міністерства закордонних справ Королівства Норвегія.

Алла Студілко, голова правління ВОПО «Джерело надії», яка ініціювала реалізацію проекту на Вінниччині, у вступному слові зазначила: «Торгівля людьми – протиправна дія з порушення фундаментальних прав людини, визнана міжнародним співтовариством злочином особливої тяжкості. Щорічно тисячі громадян України в різних частинах світу, а інколи й на рідній землі, потрапляють в складні ситуації, пов’язані з цим ганебним злочином. Такий стан речей спричинив до проголошення 2017 року на державному рівні Роком боротьби із торгівлею людьми. Протягом 2013-2017 рр. понад 30 людей – мешканців Вінниччини - отримали офіційний статус осіб, постраждалих від торгівлі людьми. Поліпшити інформування громадян про небезпеки, ідентифікувати осіб, які вже потрапили до жахливої пастки, й надати їм комплексну реінтеграційну допомогу – такими є завдання, що реалізуються в тісній співпраці та взаємодії державних організацій та представників громадськості».

На протидію викликам, які виникли сьогодні в сфері протидії торгівлі людьми, державою прийнято ряд законодавчих та нормативних актів, й реалізовано низку потужних заходів, зазначила Анжела Кіль, заступник начальника відділу сім’ї, гендерної політики та протидії торгівлі людьми Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької облдержадміністрації. Серед них найдієвішим на місцевому рівні є Обласна комплексна програма підтримки сім’ї, запобігання  домашньому насильству, забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків та  попередження торгівлі людьми на період до 2021 року. Головною особливістю програми є наявність запланованих потужних інформаційно-просвітницьких кампаній, систематичне проведення яких дозволить убезпечити мешканців Вінниччини, передовсім з числа соціально незахищених, від потрапляння до ситуацій торгівлі людьми, а також дозволить налагодити ідентифікацію ймовірно постраждалих від торгівлі людьми. У 2017 році до місцевих державних адміністрацій надійшло 7 заяв від громадян України щодо встановлення їм статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми. З них: за статтю - 4 заяв надійшло від жінок, 3 – від чоловіків. Відповідний статус встановлено 7 особам.Якщо розглядати ці заяви за видами експлуатації, то 3 особи зазнало трудової експлуатації, 1 особа – жебракування, 3 особи – сексуальної експлуатації. Серед громадян, які звернулися за допомогою, 2 особи експлуатувалися в Росії, 2 особа – Чехія, 1 особи – Шрі Ланка, 1особа – Італія, 1 особа – Україна. Виклики часу сформували нову категорію – постраждалих від торгівлі людьми з числа внутрішньо переміщених осіб.

Ефективна інформаційно-просвітницька діяльність за проблемою торгівлі людьми, - розповіла Христина Орлова, координаторка проекту від ВОПО «Джерело надії», - засіб убезпечення громадян України, й зокрема, мешканців Вінниччини від потрапляння до ситуацій торгівлі людьми. Метою таких заходів є не лише превентивна робота з населенням, передовсім із соціально вразливими верствами суспільства. Наразі актуальності набули заходи з ідентифікації ймовірно постраждалих від торгівлі людьми, адже в силу низки чинників наші співгромадяни іноді навіть не здогадуються, яке лихо їх спіткало. Найефективнішими такі заходи мають стати на рівні об’єднаних територіальних громад – нових адміністративно-територіальних утворень. Саме тут вже провела первинну роботу ВОПО «Джерело надії», ініціювавши в новостворених громадах планування й реалізацію інформаційно-просвітницьких кампаній з протидії торгівлі людьми за кошт громади.

Особи, постраждалі від торгівлі людьми – такі, що отримали відповідний статус, і такі, кому в отриманні статусу з об’єктивних причин було відмовлено, - продовжують лишатися в полі зору як державних установ, так і громадських організацій. Маргарита Хазіна, експерт проекту «Зміцнення громадського контролю щодо формування та реалізації державної політики у сфері протидії торгівлі людьми, зокрема у Вінницькій області», у своїй доповіді відзначила достатньо високий рівень виконання зобов’язань, прописаних законодавцем,державними установами, на які покладені обов’язки з надання комплексної допомоги постраждалим від торгівлі людьми, незважаючи на відсутність відповідної квоти.Однак постраждалі особи не виявляють активного бажання співпрацювати з органами поліції. Наприклад, у 2015 році у Вінницькій області не було порушено кримінальних проваджень щодо торгівлі людьми, у 2016 році – лише 2. Причиною цього, з досвіду суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми у Вінницькій області, є недовіра постраждалих осіб до органів поліції, що також є наслідком негативного іміджу останніх у суспільстві, існування побоювань щодо власної безпеки, порушення конфіденційності тощо.

Світлана Ярова, депутатка Вінницької міської ради й активна співробітниця проекту з протидії торгівлі людьми, висвітила особливості проектних напрацювань в частині планування інформаційно-просвітницьких кампаній з протидії торгівлі людьми в новостворених об’єднаних територіальних громадах: Іллінецькій, Калинівській, Вороновицькій, Немирівській, Студенянській, Шпиківській, Сокиринецькій, Тульчинській, Северинівській та Ковалівській. Скориставшись методичною допомогою експертів ВОПО «Джерело надії», систематизували заходи з протидії торгівлі людьми в конкретний план дій вже 3 новостворених громади, ще 3 планують затвердити такий план найближчим часом.

Реалізація проекту дозволила посилити увагу місцевої влади, громадськості та засобів масової інформації до виконання законодавчих норм у сфері протидії торгівлі людьми, актуалізувати шляхи співпраці та посилити взаємодію відповідальних державних організацій і третього сектору, а передовсім донести інформацію щодо явища торгівлі людьми до звичайного мешканця віддаленої громади.